~anda mau follow?? thanks yaa~~

Tuesday, October 26, 2010

kalau nak amek, kalau taknak buang

setelah beberapa hari aku nk update blog,tp usm x bg. line wifi x membenarkan,akhirnya arini dpt gak aku online utk update blog. kali ni aku nak bercakap pasal,

"kalau nak amek,kalau taknak buang"

ayat ni selalu jadi dalam kehidupan. masa kita memerlukan, kita akan tatang dia btul2, sayang2, peluk2, puji2... tp, sekali kita benci aka tak suka,nak tengok pun rasa tak hingin. bila dipikir2 balik kenapa boleh jadi mcm tu? sedangkan masa kita sayang,segalanya baik tentang dia. segalanya kita boleh buat utk dia. masa benci, segala yg negatif sume keluar. tak terfikir ke kita apa perasaan orang@benda yang kita buat2 benci tu? kenapa disebabkan salah yang sikit segala kesilapan diungkit? tak mampukah kesilapan yang sedikit itu ditutup dengan segala kebaikan yang pernah dia lakukan?  dalam mana2 perhubungan pun, sikap bertolak ansur amat penting. walaupun dalam perhubungan musuh dan musuh. 

contoh yg terlintas dlm otak aku skang, misalnnya, ada sepasang musuh. sebagai musuh1, dia mesti berusaha taknak serempak dengan musuh2. macam tu jugak yang dipikir musuh2 terhadap musuh1. so dalm hal ni aku concludekan yang kedua2 musuh ni saling berkerjasama untuk tak terserempak antara 1 sama lain. so terbukti tolak ansur tu amat penting dalam mana2 perhubungan. ini baru perhubungan musuh-musuh. kalau perhubungan kekasih-kekasih, lagilah banyak sifat tolak ansur tu. so dalam jangka pergaduhan, kenapa tak amalkan juga tolak ansur tu? alangkah baiknya kalau semua orang dalam dunia mengamalkan sikap ni. aman damai dunia ni. x perlu lagi bangunan mahkamah, xperlau lagi jabatan kehakiman, x perlu lagi pelajar undang2, dan x perlu lagi insan2 ketiga yang suka meruntuhkan dan memutuskan tali antara dua insan.



kasih dan sayang biar berada diatas....
jangan dibuang di tongsampah...


aku berbicara disebabkan peristiwa yang berlaku disekeliling aku.. sbg seorang perempuan yg tak mahir bab2 ni, aku sekadar memerhati dan apa yang aku katakan semuanya berdasarkan pemerhatian. dan jangan pikir, cinta yang aku ceritakan ini cinta terhadap manusia je, biarkan cinta itu meluas keseluruh perkara....

dan, sebelum berhenti menaip dan menutup laptop, aku mau muhasabah diri sendiri, menyayangi yang Esa tiada tolok bandingnya. selagi kita mengigatiNYA, selagi itulah DIA akan berada disisi kita. tiada sesiapa yang mampu melawan dan menandingi kasih sayang yang diberi olehNYA. selagi aku bergelar seorang yang waras, aku mampu memilih kekasih hati yang terbaik untuk aku...


-TAMAT-

No comments:

Post a Comment

saya tulis anda komen..

Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu berdoa, janganlah berkata: Ya Allah, ampunilah aku jika Engkau kehendaki. Tetapi hendaklah dia serahkan permohonannya dengan senang hati, kerana Allah tidak pernah segan untuk memberikan sesuatu kepadanya.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a

--------------------entry yang belum berkarat------------------------