~anda mau follow?? thanks yaa~~

Friday, March 12, 2010

lab dosage form...

DOSAGE FORM. subjek teras yang wjib diambil semua student farmasi 2nd sem.. subjek yang mengajar cara2 membuat ubat,kandungan setiap ubat dan yang sewaktu dengannya...
masa dlm kuliah kami akan diberi segala teori mengenai ubat.... antara bentuk2 ubat yg selalunya digunakan di malaysia,

1. capsule
2. cream
3. elixir
4. emulsion
5. solution
6. gargle
7. lotion
8. liniment
9.ointment.
10. suppository
11. etc

actually byk lg parmaceutical preparation (ubat2) yg ktorg belajar. cume mungkin ini yang famous didengar... so,kesimpulannya,subjek ni memerlukan daya penghafalan yang mantap lg superb....
setelah 4 minggu n 4 kali kelas praktikal diadakan,semalam merupakan lab yg paling diingat utk sem ni lah... antara lab yang amat memenatkan... sedangkan prescription yg diberi cume 3 je, dicampur ngan 1 extemporaneous test, cuma jd 4... sedangkan sebelum ni pn ade je sampai 5 prescription.... huhu

sebelum waktu praktikal (lab), kami akan diberi kertas prescription utk distudy n ditranslate ape yg patut.... dan waktu klas praktikal, kami diwjibkan utk menyiapkan segala preparation yg diperlukan seperti yg ade dlm prescription,,,,, saaaangat best.. dan setiap kali sebelum kami start buat segala yg seperti prescription tu nak, kami akan diberi short quiz.. 10 marks... tp smpi sekarang pn aku x penah dpt full 10marks. aiyaa....
after abes semua ape yg diminta prescription tu dibuat, kami akan diberi 1 lg kertas prescription. on the spot, kami kne waktu tu jugak. mencari maklumat kandungan ubat yang nak dibuat, calculation, and last sekali, ubat tu pn kne dibuat n dihantar mase tu jugak. mase ni la kerja kami akan dinilai... aishh... ape yg kami mampu,berdoa kami berjaya... huhu




prescription semalam,
1. Paracetamol Suppository,
2. Zinc Oxide Suppository
3. Resorcinol Oinment,
4. Aqueous Cream BP.

bg aku, semuanya nak wat best.. cuma semuanya pn leceh nak buat. lebih2 lg bila nak bermain ngan cream.. pastu nak masukkan dalam bekasnye... memang leceh. sampaikan aku rse sgt tension nak buat..
n semalam jugak buat 1st time aku dgr org berlari dalam lab. gara2 nak cepat settlekan semua prescription.... bermacam2 alatan gak pecah semalm,. n sure2 bukan aku nyer.. ade yg pecah thermometer,glass slab,measuring cylinder, n nasib baikla xde yg pecahkan mortar&pestle...
kalu tidak.... huhu

postgrade student yg ade kt dlm lab tu pn agak menyakitkan hati... kami tau r mse da tinggal sikit. tapi x perlu rsenye nak ulang2
'student, another 10 minutes. hurry up'
kesian lak aku tgk pada budak2 yg belum siap. kelam kabut dibuatnya.... lagi2 member cube belakang aku. sampaikan buat weighing pn kt tempat aku.... sumenye sebab nak rushing.. huhu

15 minutes lg nak kul 6 aku berjaya siapkan extemporaneous test (zinc oxide suppository)..
bila lepas aku anta,kepuasan gila aku rasa... tersenyum aku dibuatnya.. ^_^
tp rasa kepuasan tu sedikit tercalar sebab last preparation yg aku wat sedikit huduh... 1 daripada suppository yang aku wat suku pecah... huhu. sedih,,,,,
tp papepun lab semalm sgt memenatkan,,,,,,

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment

saya tulis anda komen..

Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu berdoa, janganlah berkata: Ya Allah, ampunilah aku jika Engkau kehendaki. Tetapi hendaklah dia serahkan permohonannya dengan senang hati, kerana Allah tidak pernah segan untuk memberikan sesuatu kepadanya.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a

--------------------entry yang belum berkarat------------------------